“Alles op z’n tijd dokter…” - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margriet Jong - WaarBenJij.nu “Alles op z’n tijd dokter…” - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margriet Jong - WaarBenJij.nu

“Alles op z’n tijd dokter…”

Blijf op de hoogte en volg Margriet

08 September 2012 | Suriname, Paramaribo

Zo, de eerste werkweek zit erop… In principe zou ik de twee afdelingen interne gaan superviseren als chef de clinique, maar er was alleen een Surinaamse oudste co-assistent die de hele mannenafdeling (maximaal 28 patienten) verzorgde, en sinds woensdag een nieuwe keuzeco-assistent voor zijn laatste coschap (vanuit Nijmegen) die in principe maximaal 6 patienten doet op de vrouwenafdeling. De internisten zouden dan zelf de vrouwenafdeling (maximaal 28 patienten) de visite doen, en ik de 2 co’s superviseren. Daarnaast ben ik de zaalarts van de intensive care (maximaal 4 patienten). De eerste dag had de verpleging al medelijden met me, zo’n chaos als het was. De dag zou om 8 uur beginnen met de overdracht, ware het niet dat ik daar als enige om 8 uur zat, en de anderen in de driekwartier daarop volgend langzaam een voor een binnenkwamen gedruppeld. Om 9 uur werd de internist gebeld dat onze patient op de IC niet goed ging. De 1e uitdaging van de dag voor mij. Uit de status kon ik amper wijs worden… Diezelfde dag op de IC nog een opname van een man met een nieuw bekende HIV, wat uitmondde in een reanimatie. Als je de verpleging dan drie opdrachten geeft bij start van de reanimatie, vinden ze toch echt “ alles op z’n tijd dokter Margriet” en ligt het tempo 6 versnellingen lager dan je gewend bent… Misschien in het kader van ‘no spang’?... Daarnaast nog 4 nieuwe opnames op de afdeling en nog een verplaatsing van afdeling naar IC, dus dat was het dagje wel. Donderdag had ik de mannenzaal inmiddels goed in beeld, dus sindsdien en met de hulp van de nieuwe co, doe ik dan zelf het zaalwerk van de vrouwenafdeling en de supervisie van de mannen; ik kom hier inmiddels wel om te werken ;-). En ook al veel bijzonders gezien, gedaan en geleerd!
Deze week ook in ‘bezit’ van de auto die de chef in bruikleen heeft, en dat was toch ook wel even wennen: links rijden houdt dus ook in dat als je denkt je richtingaanwijzer aan te zetten, je je ruitenwissers aanzet; als je denkt rechtsaf aan te geven, is dat links; als je een kruising opgaat, kijk je dus rechts-links-rechts. En als er de hele weg getoeterd wordt, vraag je je uiteraard af of je al deze dingen tegelijk fout doet, maar dan is het gewoon omdat je als blanke vrouw aan het verkeer deelneemt en de mannen dat nogal interessant vinden…
Zonder stem (2 ruimtes met airco waar je de hele tijd in en uit loopt in het ziekenhuis) lummel ik dit weekend lekker beetje bij het zwembad met mijn buren; heerlijk in de schaduw of in de zon, wat je wilt ☺. Alles op z’n tijd dokter!

• 08 September 2012 - 22:28

Mel En Job:

Hai lieve Margriet,

T lijkt wel t St Elisabeth in Curacao ;-).... Arme oudste co! 26 patiënten! We zijn trots op je!!!!

Kus Mel en Job

• 08 September 2012 - 22:30

Mel:

Een no spang reanimatie is wel bijzonder he.... En het zweet staat op je rug als je in 35 graden een hartmassage doet...

• 09 September 2012 - 01:12

Harry:

Veel plezier en succes met je nieuwe uitdaging.
    Chef de Clinique staat je op het lijf geschreven!
    je witte pak ook!

• 09 September 2012 - 07:28

Eline:

Wauw Margriet, wat een avontuur!! Het linksrijden gaat wennen, al zal het getoeter vrees ik hetzelfde blijven:-) Heel veel plezier, liefs xxx

• 09 September 2012 - 10:54

Fam. De Jong - Van Grinsven:

Ah, dat was wat we gisteren nog niet hoorden ;-)
    Leuk beelmateriaal!
    X

• 09 September 2012 - 11:22

Lotte:

Margriet! Leuke verhalen! Krijg er al helemaal zin in! En staat je goed hoor, die witte jas van chef de clinique :-)! Ook wel heftig denk ik he, opeens meer verantwoordelijkheid??? Kan je het ook wel beetje van je af zetten na werk?
    Hier alles goed, gister zowaar drukke dagdienst gehad met veel spannende en interessante dingen! IC is dan toch wel weer echt heel leuk/interessant/uitdagend!
    Succes daar en we mailen!
    xx

Oja ennuh, om maar in "KG termen" te blijven praten: goed voer en een warme stal, dat is het belangrijkst toch...:-)?????

• 09 September 2012 - 19:48

Mieke:

Wat bruin boven de witte jas!!

• 10 September 2012 - 10:46

Maaike:

Wauw, wat spannend allemaal! Die 'Alles op z'n tijd'-instelling lijkt me wel wennen, maar zo kom je vast heel relaxed terug ;)

• 10 September 2012 - 21:12

Els:

RESPECT schat! We zijn trots op je! Houd ons op de hoogte van leuke ziekenhuisverhalen, je schrijft hele leuke stukjes! Liefs Els

• 11 September 2012 - 11:48

Oscar:

Tip: zo'n AED kun je ook gebruiken om het tempo van de verpleging wat te op te voeren!

• 15 September 2012 - 18:12

Marieke:

wat een geniaal verhaal!!! je moet die mensen ook niet allemaal proberen beter te maken dokter! :)

• 19 September 2012 - 20:42

Jikke:

Hi lieve Margriet,

Het duurt even, maar heb je site weer herontdekt:) dacht dat ik me aangemeld had, maar blijkt toch niet zo. Was dus aan het 'wachten' op een berichtje van je, maar duurde wel erg lang. Zie dat je al heel wat mooie stukjes geschreven hebt. Super om te beleven, heerlijk om te lezen;)
    In de tussentijd zijn wij lekker op vakantie geweest, gekampeerd in NL. Minder spectaculair maar ook heerlijk!! Daarna 2 wkn SEH cursus, super intensief, maar veel geleerd en deze week voor het eerst naar de SEH in Apeldoorn.
    Met Siebe gaat het hartstikke goed, hij is lekker aan het brabbelen en de wereld om zich heen aan het ontdekken. Het zal niet lang meer duren totdat hij kruipt!
    Heel veel succes in het ZH, zal heel leerzaam zijn maar ook best heftig. En daarnaast lekker genieten van het mooie land en de bijzondere mensen.
    Liefs Jikke

• 30 September 2012 - 15:10

Josien:

Hoi Margriet,hier een berichtje vanuit het koude Nederland.Wat een geweldig avontuur.Een ervaring, die je altijd meeneemt in de rest van je leven.Wat een leuke verslagen.Ik mis je nog wel op de poli.Geniet van je tijd daar, liefs Josien

• 01 Oktober 2012 - 10:29

Tibatso:

You can Run But You can`t Hide.... Wishing You All The The Best,Cause You are... Keep Up with Good work.