Me leri moi moi sani! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margriet Jong - WaarBenJij.nu Me leri moi moi sani! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margriet Jong - WaarBenJij.nu

Me leri moi moi sani!

Blijf op de hoogte en volg Margriet

24 Augustus 2012 | Suriname, Paramaribo

Wauw, wat waren dit weer zes geweldige dagen zeg! Ben vandaag (voor jullie al morgen ;-)) terug gekomen met het vliegtuigje (een caravan) vanuit Kabalebo, in het westen van Suriname. Dit is enkel ‘resort met airstrip’ en verder geen menselijk werk te bekennen dus alle ruimte voor Rust Natuur en Ontspanning (ja, alle met hoofdletters). Heerlijk om de hele dag buiten te zijn te midden van geweldige gidsen maar bovenal uitgestrekte jungle met veel dieren. Prachtige vogels (verschillende soorten toekans, ara’s, visarend, haviken, ibissen, maar ook de ‘gewone’ zilverreiger), bontgekleurde maar giftige kikkers en andere reptielen (zoals een zwemmende waterslang of kaaimannen op ½ m afstand!, terwijl je ernaast je zelf mag baden onder een waterval of in de natuurlijke jacuzzi), en verschillende soorten apen (brulapen met kleintjes, zwarte spinapen met kleintje (de grootste apensoort in Suriname), doodskopaapjes en bruine kapucijnerapen). En wat een lieve, hartelijke mensen verwenden ons daar! Na het beklimmen van de Misty Mountain konden we gelukkig hier genieten van een warme douche, want we hebben tot onze enkels in de modder moeten baden en waren tot op het bot doorweekt na een pittige regenbui (zoals de gids zei: met de regen is het regenwoud compleet :-S…). En wat is het geweldig om gewekt te worden door de brulapen, even een ochtendwandelingetje te maken langs de pomelo/sinaasappel/papaya/bananenbomen met alle kwetterende vogeltjes, aan te schuiven aan een ontbijt met al dit verse fruit, vervolgens de hele dag op & in water en in de jungle te zijn en je nergens maar dan ook nergens zorgen om te maken, want zelfs je waardevolle spullen laat je in je kamer zonder slot liggen.
Ik kreeg nog cursus Sranan Tongo (= neger-Engels oftewel het Surinaams) van de medewerkers ☺. Kijk maar naar de titel! Voor degenen die geen Surinaams kennen: ik heb mooie dingen geleerd!
En als klapper op de vuurpijl mocht ik terug naast de piloot zitten!
Kabalebo is in mijn hart gesloten!
Zie www.kabalebo.com

• 24 Augustus 2012 - 08:12

Elly En Gert:

Hoi Margriet,
    Weer een fantastisch verhaal, en wat een schitterende foto's. De brulapen kunnen wij ons uit Costa Rica herinneren geweldig geluid, en is de blauwe vlinder soms een Morfo. Het is toch net een dierentuin zonder hekken.
    We kijken uit naar je volgende avontuur.
    Liefs Elly en Gert.

• 24 Augustus 2012 - 08:12

Elly En Gert:

Hoi Margriet,
    We kijken uit naar je volgende avontuur.
    Liefs Elly en Gert.

• 24 Augustus 2012 - 10:29

Marloes:

Hé Margriet,

Het klinkt echt fantastisch wat je allemaal doet tot nu toe en mooie foto's ook!
    Ben toch blij dat ik de goeie Margriet de Jong nu volg :P
    Missen je wel hier in het KG hoor!
    Geniet ervan en ben nu al benieuwd naar je volgende verhalen!

X Marloes

• 24 Augustus 2012 - 12:54

Rosemarie:

Mooi hé dat mensen nog zo kunnen leven.
    Goed te lezen dat er aan die kant nog veel "wilde" dieren zitten.
    Tijdens mijn jungletocht hebben we er helaas niet zoveel gezien.
    Have Fun!!

• 24 Augustus 2012 - 15:38

Willemijn:

Even voor t contrast: ksta met mn fiets naast n weg onder n viaduct omdat t plenst van de regen jouw prachtige verhalen te lezen! Waande me bijna n beetje in de jungle totdat de metro over t viaduct langs denderde... Tot gauw! Xx

• 25 Augustus 2012 - 13:51

Odile:

Misschien moeten we onze huwelijksreis toch maar naar Suriname laten gaan...
    Klinkt geweldig!

• 25 Augustus 2012 - 15:18

Johan:

Prachtig, moet ik ook nnog eens heen. Veel plezier

• 26 Augustus 2012 - 13:56

Caroline:

Wauw! Margriet, klinkt FANTASTISCH en SUPERMOOIE foto's!!
    Het is je gegund, geniet er goed van!
    Wij zijn nog aan het bijkomen van je vertrek uit het KG, weet dat je gemist wordt!
    Have fun daar!

Dikke X
    Caro

• 26 Augustus 2012 - 17:12

Els:

Hoi meis!
    Ziet er allemaal fantastisch en jaloersmakend uit!
    Geniet daar maar heel erg goed door, als je maar af en toe ook nog een beetje aan ons denkt..!
    Liefs van Els

• 27 Augustus 2012 - 15:44

Karin Wassenberg:

Hoi Margriet,
    Wat een mooie verhalen en foto's. Ik begrijp dat je met volle teugen geniet!! Als je straks nog een assistente nodig hebt mag je mij bellen hoor, haha.
    Nog heel veel plezier en we blijven je volgen. groetjes
    Karin, poli interne

• 27 Augustus 2012 - 15:56

Toeki:

Jeetje ,wat leuk allemaal. Ik krijg gewoon heimwee van je verhalen. Zover ben ik nog niet eens gekomen.
    Leuk om je te volgen.
    De surinamers zeggen NO SPAN ( lees : no spang) wat bet. relax , maak je nergens druk om,dus hou je daar maar een beetje aan.
    Heel veel plezier in swietie sranang.
    gr Toeki

• 27 Augustus 2012 - 16:46

Oscar:

Mooie impressie van de binnenlanden, weer eens wat anders dan Osdorp en de polder van de Haarlemmermeer. Wanneer ga je beginnen met je schnabbel als reisleidster?!

• 28 Augustus 2012 - 16:22

Aaltje:

Margriet!! Wat een herlijke verhalen...zo te horen ben je helemaal op je plek daar! Wanneer begin je precies met je stage? Nog even en ik kom je alweer opzoeken...yeah! Kan ik ook genieten van alle moois daar! Grtz Aaltje

• 30 Augustus 2012 - 13:53

Elise:

Wow, Margriet! Echt super mooi. Beetje jaloers, maar als iemand het verdient..! Kijk uit naar de volgende verhalen en foto's! Gr. Elise