Beste wensen voor 2013! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margriet Jong - WaarBenJij.nu Beste wensen voor 2013! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margriet Jong - WaarBenJij.nu

Beste wensen voor 2013!

Blijf op de hoogte en volg Margriet

02 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

In de 1e plaats dus iedereen de allerbeste wensen voor 2013!
Antwoord van quiz 5 was: ivermectine kopen voor een patient met Strongyloides stercoralis (voor de niet-medici: een worm); maar dat doe je hier dus in de dierenwinkel; ssst… laat de patient het niet horen ;-).
Dan rest mij voor nu op mijn laatste dag in SU nog het spektakel van het jaar te beschrijven: owru yahri djugu djugu, oftewel Oud op Nieuw; tevens het slotstuk van mijn SU-tijd (voor deze ronde ;-)). De festiviteiten beginnen eigenlijk al ruim een week van tevoren met vele leuke feestjes, veel gezelligheid en activiteiten in de stad. Iedereen flink opgedirkt en mooie kleding, en elke dag worden de feestjes groter en uitbundiger. Richting oudjaarsdag komen er steeds meer streetparties, en worden die zelfs ook overdag gehouden (er zijn nog maar weinig mensen aan het werk, maar ja, je hebt nog steeds werkpaarden en sierpaarden maar sommige mensen zijn allebei ;-)). On-wijs gezellig en heerlijk uit je dak gaan, en dan dus je armspieren trainen (dan weten de kenners en intimi wel hoe je staat te feesten ;-))…
Op oudjaarsdag begint het spektakel om 12u ’s middags met een Pagara-estafette, oftewel duizendenklappers tot 500m lang! Best handig om dan oordoppen en mondkapje bij je te hebben en op tijd weg te duiken voor het knalwerk... Supergaaf! Daarna nog heerlijk dansen op muziek en dan toch maar even rusten in de zon voor deel 2 en de overgang naar het nieuwe jaar begint! Gelukkig hebben we onze champagne en oliebollen niet gemist om het nieuwe jaar toch enigszins traditioneel in te luiden ☺.
Nieuwjaarsdag met een rustdag in de zon aan het zwembad gevierd, en vandaag spullen gereed gemaakt voor vertrek. Morgen vertrekt de SLM met mij aan boord naar Trinidad, en dan begint een periode vol nieuwe ervaringen en mag ik weer een ander stukje wereld ontdekken de komende 2 maanden!

• 02 Januari 2013 - 20:05

Rene:

Ai Baia, mi gado.. een waanzinnig eind van een prachtige periode in Su, bedankt ! op naar je volgende avontuur.. succes en geniet ervan !!

• 02 Januari 2013 - 20:25

Maaike:

Weer eens wat anders ja, oud en nieuw in je hemdje met mondkapje en zonnebril! heel veel plezier verder!

• 03 Januari 2013 - 13:09

Melanie:

Lieve Margriet! Leuk en herkenbaar! Enne... wees blij dat je op de interne werkt(e) en niet bij de chirurgie, want dat soort vuurwerk en vingers.... Heel veel plezier op je reis!!!!
    Dikke kussen van ons

• 09 Januari 2013 - 03:04

Paulien:

Zo, spuit 11 hier. (EINDELIJK!!!).
    Margrietje!! Fantastisch!! Hoop dat je nu heerlijk gezniet van je welverdiende reis!
    Lijkt me super om je verhalen ook weer persoonlijk van jou te horen!
    Veel plezier!
    Dikke kus